söndag 13 maj 2012

Life is a roller coaster

Japp!
Så är det verkligen här! Vet inte riktigt hur man mår egentligen. Det går väldigt upp och ner och hit och dit! Ena dagen känner man sig supersocial och nästa vill man inte träffa en endaste själ. Jag känner precis som när jag var mammaledig. Man är typ "bara" mamma. Det blir lite speciellt när Gustav fortfarande är hemma. Man tar sig inte riktigt för och åker ut för jag vet att han helst vill vara hemma. Förra veckan lämnade jag honom hemma en halvtimme för att testa hur det funkade med Ayi. Det fungerar jättebra! Så så småningom kanske man kan vara borta en längre stund. Målet är att jag ska kunna åka på Jonas invigning i slutet av maj.
Jag kom på idag att jag nog är understimulerad. I höst har jag tänkt att studera på distans så då får jag nog fullt upp men dem här sista veckorna ska jag nog ta tag i ett projekt som legat och grott i mitt huvud. Det började när jag jobbade som hk- lärare, men då hade jag inte tiden. Jag ska försöka göra ett material med lektionsplaneringar som är lätta för elever att följa och gör det lättare för lärare att sätta rättvisa betyg enligt Lgr 11. Jag har planen i huvudet så nu ska det bara ner i datorn....

Ett annat projekt som faktiskt fick ett litet genombrott idag är potträningen med Gustav. När han börjar skolan i augusti måste han nämligen vara blöjfri så vi har lite press på oss.
Först trodde jag att han inte var mogen men nu dem senaste veckorna har han visat ett speciellt mönster. När han ska bajsa går han alltid upp på sitt rum. Det visar ju att han vet när det kommer och därmed borde han också kunna gå på pottan/toan när han behöver. Förra måndagen gick han med kalsonger men då tror jag att det kändes som blöja och då hände det en del olyckor. Dem senaste dagarna har han fått gå med rumpan bar och när han har tittat på film har han suttit på pottan. Och idag kissade han där! Vi blev alla galet glada!! Sen hände det ännu en gång. Bajsandet håller han inne på. Men enträgen vinner...får vi hoppas...;))

Hugo trivs bättre och bättre i skolan. Ett litet bakslag blev det i torsdags när det var idrottsdag. Oturligt nog blev Gustav sjuk så våra planer att vara med fick vi ändra :((. Jonas följde med tills klockan blev 10 sen avlöste jag honom och han kunde lyckligtvis jobba hemifrån med Gustav. Hugo grät och grät och hade fullkomligt koll på oss där vi stod hela tiden. Liten vändning kom när han kom på första plats i en gren. Man är inte riktigt van vid detta att även små barn tävlar mot varandra. I varje gren delades det ut band till 1:an, 2:an och 3:an...

Det var denna grenen som Hugo fick sitt första pris! Han har så skön stil när han kastar...

Ok..jag har två lite halvknäppa söner som jag älskar över allt på denna jord. Den minste av dessa leker nästan alltid med sina händer på detta sättet. Speciellt när han ska äta sin mat.....



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar