söndag 18 augusti 2013

Hur var det nu igen..?

Hmmmmm ....tänker ofta på i veckan vad jag ska skriva om i min blogg...Och lika ofta är tankarna bortblåsta på söndagen..
Får börja skriva ner såklart.

Jonas och jag förberedde oss på tårar iför skolstarten på måndagen. Men den enda antydan till tårar var mina...Hugo tyckte det var jobbigt och det vattnades i hans ögon när han lämnade väskan i skåpet i klassrummet...Men tack och lov att fröken hade plockat fram en jättestor legolåda som barnen fick leka med en stund! Det tog bort den lilla oron han hade..
Det är bara jag som får vända bort mitt ansikte när mina tårar börjar komma...Att det ska vara så jobbigt! Jag skyller på min mammas moster. Hon grät alltid när vi åkte ifrån henne och ibland också när vi kom och hälsade på..;))

Gustav är svårare att sia om hur han reagerar på saker och ting. Som vi trodde så var det som om han inte hade varit borta alls! På denna skolan byter eleverna klasskompisar, klassrum och fröken varje år.
 Jag tycker att det är mycket bra och alla elever får på nåt sätt börja om. Alla elever har dessutom raster samtidigt så har man nån bästis sen förra året så träffas man oftast på rasterna....
Gustav, ja... Denna morgonen skulle alla barnen rita och klippa ut sin hand på ett papper. Mamma eller pappa skulle göra likadant med sin hand. De skulle rita ett hjärta inuti pappershanden. 
Barnet fäste sedan  förälderns hand på sin tröja och föräldern tog barnets hand med till jobbet...
Om barnet blev ledsen under dagen tog barnet sin egen hand och tryckte den mot förälderns hand på tröjan... Visst är det fint?! Har svårt att hålla tårarna borta nu med....;)

Gustav ville ha pappas hand...





En del som görs i klassrummen hängs ut i korridoren så vi föräldrar kan se vad våra barn har gjort. I veckan har Hugos klass arbetat med orden på pappret, Warm, Long ago, laugh och Precious...Det är roligt att se vad som värmer Hugo (hans nalle..), Det var länge sen hade började skolan..enligt Hugo. Han skrattar när pappa kittlar honom och Lego är hans värdefullaste ägodel....

Gustav och hans klasskompisar får med sig en lapp varje dag som fylls på med olika klistermärken. Det är hur deras beteende har varit i klassen under dagen...



Fröken skrev några rader vad som gäller..:
"Varje dag får ditt barn med sig ett beteende kort från skolan. Om det är ett grönt märke har ditt barn under dagen gjort bra val. Om det är ett gult märke har ditt barn blivit påmint flera gånger att göra bra val. Om det är ett rött märke kommer vi att skicka ett meddelande angående ditt barns dåliga uppförande. Om det är ett speciellt märke har ditt barn gjort utomordentliga val hela dagen. Det speciella märket måste barnet förtjäna.......


Kan säga att jag var lite orolig på torsdag eftermiddag.....Men jag är glad att det är flest gröna på lappen...
Tänk om man skulle göra så här i svenska skolor...ramaskri skulle det bli...

Helt dåligt tycker jag inte att det är att barnen ska kunna uppföra sig men lite tufft av en fyraåring att koncentrera sig hela dagen på att uppföra sig väl....

Min vecka då?
Jo, jag har haft en bra och trevlig vecka. 
Har mjukstartat på gymmet och visat en ny svenska runt lite...
Lunchat ute och fikat och umgåtts med folk....
Har ju numera 7 timmar barnfritt varje dag...Gustav går också till 15.00..

Snart börjar kursen på distans och då får jag mer att göra...

Ha det så bra så ses vi om en vecka!

Kram


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar