onsdag 23 april 2014

Besök och nedräkning!

Om ni vill se bilder så måste jag göra er besvikna i detta inlägg…
Eller…jag kan nog skrapa ihop någon mobilbild. De andra bilderna sitter låsta i kameran och det verkar som om jag bara kan ta fram de på Jonas dator….
I nästa får det bara bli bilder istället…

Jo, mycket har ju hänt sedan sist…Får väl ta det från början…
April började som en vanlig vecka med skola för barnen…Jonas och hans finger var hemma från och till…

På fredagen den 4 April åkte vi till Shanghai. Jonas syster Emma och hennes man Johannes skulle komma på besök och Jonas skulle till doktorn.
Hos doktorn konstaterades att det fanns en liten benbit som var tvungen att opereras bort. Detta skulle ske på tisdagen veckan efter.

Emma och Johannes kom med flyget på söndagen och vi åkte direkt till skräddaren så de fick chans att sy upp lite kläder. På kvällen åt vi gott på Lost heaven. Riktigt god kinamat.

Eftersom Jonas skulle opereras på tisdagen så bestämde vi att han skulle stanna kvar och jag åkte med de andra hem. Det var inga problem. Det är så skönt nu när barnen dels har blivit äldre samt är så resvana. Så klart var det trist att lämna Jonas kvar.

Turen i oturen var att Emma och Johannes var här dagen som Jonas skulle opereras. Då kunde nämligen jag med gott samvete åka till Shanghai med chauffören under dagen och hämta hem honom.
Hugo visade besökarna runt i området.

När jag kom till det amerikanska sjukhuset vid 14-tiden hade Jonas ännu inte träffat kirurgen. Vi fick både en chock när han kom och berättade att det var två frakturer i fingret som skulle åtgärdas med skruvar och fixering i flera veckor…..

Operationen skulle ta 45 minuter….

Tre timmar senare rullas en bruten man ut till sin oroliga fru (som hade väntat i 3 timmar utan att få någon som helst info)….Han hade ordentligt ont med en "robot"-ställning fäst i fingret.
Efter diverse smärtstillande och mat så rullade vi hemåt vid 20.30-tiden….

På onsdagen stannade Jonas hemma och vi andra (ja, inte Gustav förståss ;)) han vill alltid vara hemma) åkte till Sun Yet Sen Mausoleet. Det var trevligt och Johannes  (som är fågelintresserad) hittade några fåglar att fotografera. På kvällen åt vi på vår italienska restaurang, Bellini.

Vi tog ett moget, trist beslut. Det var meningen att vi alla skulle åka till Beijing tors-sön men hur vi än vred och vände på det så blev det bästa att släppa iväg Emma och Johannes själva. Jonas kände inte att han fixade det med sin hand och jag orkade inte åka med båda barnen samtidigt som alternativet att Jonas skulle ha barnen hemma inte heller riktigt funkade.

Vi tog en lugn helg hemma.

Besökarna kom tillbaka på söndagskvällen och hade haft det väldigt bra. Det var mycket folk överallt så de tyckte det var skönt att komma till lugna Nanjing.

På måndagen var det skoldag igen efter en veckas lov. Jag, Emma och Johannes åkte ytterliggare en vända till Purple Mountain. Denna gången besökte vi Minggravarna och en underbar liten sjö.
Vi intog en lunch på dumplingsstället i närheten av skolan. Därefter hämtade vi pojkarna på skolan.

På tisdagen tog vi det lugnt på hemmaplan och fick pulled pork serverad på kvällen. Otroligt gott!

På onsdagen åkte vi ner till stan och åt lunch på Element fresh. Chauffören hämtade oss senare på skolan och körde ut till Jonas jobb så de fick se hur han har det där. Därefter åkte vi till teppanyaki. Mums! Tanken var att jag och Emma skulle fortsätta till champagnekväll men mitt huvud ville annorlunda så det blev tidigt i säng istället…..

På torsdag morgon åkte vi till Shanghai igen. Det var dags för besökarna att åka tillbaka till Sverige.
Vi åkte till kapsylöppnaren och åt först en lunch på Blue Frog och sen bar det upp 474 meter upp till Skywalken för alla…..UTOM….mig! Höga höjder är verkligen inget för mig! Det var ganska smoggigt där uppe så sikten var väldigt begränsad men de kan i alla fall säga att de har varit där uppe…

Därefter tog jag barnen med mig till hotellet och de andra åkte till skräddaren.

På kvällen åt vi gott på Goodfellas, en italiensk restaurang. 
På fredagen badade jag och barnen på morgonen i hotellets pool och sen bar det av till fakemarket. Efter ett par timmar lämnade vi Emma och Johannes. Barnen började tröttna och vi hade egentligen ingenting som behövdes inhandlas. På kvällen åt vi mat på den mexikanska restaurangen Maya. Mycket gott som vanligt. 

Allt roligt tar ju slut nån gång och det var dags för Emma och Johannes att ta flyget tillbaka till Sverige på lördag lunch. Trist, men snart ses vi ju igen. 

Vi tog tåget tillbaka till Nanjing. 

Det kommer ett nytt inlägg med bilder under helgen hoppas jag!
Ha det så gott


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar