lördag 19 januari 2013

Vafför gör di på detta viset?

Jag ställer mig den frågan mer eller mindre dagligen. Varför är det si eller så i detta landet Kina?
Och svaret återkommer varje gång också....
Jo, därför att utvecklingen har gått så otroligt fort i detta landet. Det har till exempel inte funnits bilar så väldigt länge i Kina så det är inte så konstigt att barn sitter fram utan skydd. Jag kommer själv ihåg när vi för 30 år sedan åkte bil till sälen på vintern och jag och mina bröder låg och sov i bagageutrymmet på volvon. Helt vansinnigt tycker man ju nu men då var det ingen som reagerade. 

Ettbarns- politiken har också gjort att kineserna har vuxit upp utan konkurrens och det märks inte minst på deras okunskap hur man köar.
Censuren på internet och på Tv ju också att det fortfarande är väldigt exotiskt med västerlänningar, och då speciellt ljushåriga barn. Det är inte så konstigt att de då, med ettbarns-politiken i ryggen, går fram helt ogenerat och klappar. Det kan säkert liknas vid att vi skulle se söta tigerungar mitt i stan. 
Nu säger jag inte att man måste älska deras sätt att vara men eftersom vi är gäster i deras land  så måste vi ha en viss förståelse för att de är som de är....

Ni har säkert läst att luften inte är den bästa här i Kina. Värst är den i Beijing. Häromdagen kände jag för första gången att det var jobbigt att andas. Det är väl bra om man kan stanna inne men jag känner att jag inte vill begränsas allt för mycket. 

I onsdag var det svenskfika hos Christel. Trevligt som vanligt och många godsaker...:)

Fredagen började med storsamling för Gustav och Hugo. I denna skolan får barnen tidigt lära sig att bli scenvana. Hugos klass sjöng. Gustav fick gå upp på scenen för att ta emot ett diplom. Två stycken från varje klass får diplom en gång i månaden (tror jag). Det kan vara att barnet tar risker eller är vetgiriga m.m...Gustav fick diplom för att han var/är KNOWLEDGEABLE.
Efter storsamlingen träffades några föräldrar i Gustavsklass för att måla på fiskar. Det går ut på att man målar riktiga fiskar och sen trycker man ett papper mot fisken så det blir ett fint fiskmönster. Intressant...;).
Trevligt var också att Jonas hade tagit ledigt på förmiddagen för att kunna vara med och för att sen äta en trevlig lunch med sin fru..:))..Sen var han tyvärr tvungen att åka till jobbet och lämna mig själv på kvällen för affärsmiddag....
På eftermiddagen fick jag en urskön massage! Det ska jag unna mig varje vecka....

Helgen har varit lugn. I eftermiddag ska Hugo på kalas och ville att jag följer med.

Ha en underbar vecka!
kika gärna in på min träningsblogg http://nanjingmajasbeach2013.blogspot.se
Sötaste elefanten...

Gustav var så stolt över sitt diplom

Här är fiskarna som vi målade.

Det målades också vattenteckning.

Det byggdes torn i väntan på sin tur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar