lördag 26 januari 2013

Jag skulle haft så mycket att skriva om denna veckan men....

Gustav blev sjuk i måndagskväll så jag har i princip bara varit hemma och gosat i soffan....
Inte helt fel men jag skulle ha varit på en sån rolig dagstur till en stad som har pärlodling....
Nåja...det kommer nog fler tillfällen..

Jonas var borta måndagkväll på nyårsfest. Alla företag anordnar en fest för sina anställda innan kinesiska nyåret. De större företagen sparar inte på krutet utan det är både uppträde och lotteri med vinster på 10, 20 30 000 rmb......
Nu är ju Hydroscand inget stort företag här i Kina så de anställda fick bestämma vart de skulle gå ut och äta. Det blev Teppanyaki. Eftersom alla (ca 20 st) ska skåla med chefen (=Jonas) så kan ni ju tänka er hur han mådde när han kom hem....Han tyckte inte det var en sån bra idé med fest en måndag...
MEN kineserna själva tål som tur var inte så mycket så kvällen slutade före 12 på kvällen....
Skönt att inte jag har en chefsposition på nåt företag här.....

Hade varit nåt för rektorerna i Sveriges kommuner....

Som sagt....Det har varit en vecka i hemmet kan man säga...
Gustavs snuva övergår alltid till 99% till förkylningsastma. Jag har haft en oro i kroppen nästintill hela veckan. I Sverige är det en helt annan sak. Jag VET att jag kan få sjukvård nästintill direkt om jag ringer en ambulans mitt i natten.
Här är det nåååågot annorlunda.....
Jag ska ringa ett nummer i Beijing, berätta på engelska vad som händer och sen kan jag bara hoppas att jag får hjälp.....
Ni förstår att man ligger sömnlös på nätterna och lyssnar och bedömer och far iväg i tankarna.....
Vi har haft lite medicin med från Sverige som har hjälpt stundtals men eftersom det håller på att ta slut åkte vi ner till "vår" västerländska klinik i fredags. 

Nu är jag lugn:)

Flytande clarityn (inför kommande myggsäsong), Hostmedicin, näsdroppar och ventoline inhalator....
Detta kostade 65 rmb...( Lite missvisande eftersom vi betalar ganska mycket i sjukförsäkring här...)

Jonas är just nu på väg till Sydkorea. Han och vd-n ska besöka leverantörer. 
På onsdag är han tillbaka i Nanjing igen. 
Hugo är så duktig! Han gör sin läxa varje dag efter skolan. Det tar ca 30-40 minuter varje dag.
Matte, ordkunskap och läsning...

På äpplet som Hugo köpte i skolan var det ingraverat nåt kinesiskt. Tror det är nåt fint inför kinesiska nyåret....
Ni glömmer väl inte bort min träningsblogg? http://nanjingmajasbeach2013.blogspot.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar