söndag 14 oktober 2012

Det är dax att bita i det sura äpplet!

Det är dags att göra sig av med dem....Dem där som har hängt med så länge...För min del i 7-8 år....
Jag tänker på dem där extra kilona som man får på köpet när man blir gravid. För min del rör det sig om ca 10 kilo som ska bort. Tänkte mig 1/2 kilo i veckan. Det borde väl gå, eller? 
Det som är svårt här i Kina är att man inte riktigt vet vad det är man stoppar i sig. Det är många knapriga grönsaker, men också en hel del socker i kötträtter och kycklingrätter...Jag MÅSTE (hur tungt det än är ibland) antingen powerwalka minst 1 1/2 timme eller stå på crosstrainern en halvtimme varje dag....Ska försöka äta hälften av det jag normalt äter...Ja, vi får se om det hjälper! 
Tänker inte vända upp och ner på allt för dessa kilo men OJ så skönt om jag fick bort dem....

Vad har hänt i veckan då? Jo, vi har haft underbart väder och det är så roligt att visa Nanjing från sin bästa sida.

På måndagen var det skola igen. Det är en befrielse att inte lämna en gråtande son längre på skolan! (Sen tror jag att han gråter någon gång ibland under dagen men inget som han säger själv utan det syns i ansiktet).
Vi åt lunch på potato pub och sen fick mamma och pappa följa med och hämta Gustav. Det är så roligt när Gustav o c/o går från maten och håller i ett rep så dem ska gå fint på ett led.  

På tisdagen var vi nere på Nanjing Massacre Memorial Museum. 
Det var ju så att Japan invaderade huvudstaden, som då var Nanjing, den 13 december 1937. Under 6-8 veckor våldtog, torterade avrättades ca 300 000 civila. Det är ett stort museum med mycket bilder och utgrävningar med skelett m.m. Och på flera bilder finns swastikan avbildad tillsammans med Röda Korset. Men på den här tiden var den en godhjärtat organisation som hette The red Swastika Society som verkade ungefär som Röda korset. Från början är det ju en Buddhistisk/Hinduistisk symbol. 

På väg till museet körde vi förbi denna bilen.  '
Jag förstår inte hur personen i bilen tänkte när han valde att ha texten på bilen.




Museet är jättestort!

På kvällen åkte vi först till Jonas jobb och tittade och sen till Teppanyaki restaurang på kvällen. 
Gott och trevligt!

På onsdagen hade vi släktkalas! Eller ja, den närmaste släkten som finns här i Nanjing, nämligen Svenskfika! Vi träffas hos varandra en gång i månaden och denna gången var det min tur att stå för värdskapet och fika. Det är riktigt trevligt att träffa alla. Vi är ungefär 25 st svenskfamiljer här.

På torsdagen var det dags för ännu en utflykt. Jag var tvungen att åka ner till H&M för att köpa shorts till barnet eftersom dem växer så det knakar nu. MEN inte fanns det shorts där, nä nä för nu är det nämligen höst i Nanjing...Jo, jo 25 grader och sol??!! Allt under 30 grader är höst och vinter och då är det tjocka jackor, koftor och mössor som säljs. Jag köpte dock två par långbyxor till dem. Det blir väl snart lite kallare och då kan dem ju ha dem. 


Efter shoppingen blev det en STOR kopp kaffe


På fredagen fick jag lite ångest. Jag pluggar ju också....Så nu när det har varit så mycket roligt med mina föräldrar så har jag nästan glömt bort att läsa och skriva litteraturdiskussioner. 
Så fredagen fick bli en hemmasittardag med plugg och inlämning av första uppgiften. 
Mamma och pappa roade sig själva borta på lilla torget vid skolan. 

Detta är en glad och nöjd kille! Tillsammans med fyra andra bagare så gjorde dem hallongrottor och cupcakes!
Det var svårt för en hemkunskapslärare att stå tyst och ha händerna på ryggen.
 Jag kan säga att( tyvärr!) Hugo nästan aldrig får vara med när jag lagar mat eller bakar.
Det kan ju tyckas konstigt men när jag bakar eller lagar mat hemma så ska det gå fort och det gör det inte riktigt när Hugo är med.
Nu får det bli ändring på det! Han var riktigt duktig och han förstod Brenda,kvinnan som höll i bakkursen, perfekt fastän hon bara pratade engelska.


Se så fina! Å goda blev dem också!

Direkt efter bakningen var det simträning på skolan. Hugo är ju inte så förtjust i det. Han ÄLSKAR vatten och är ett riktigt vattendjur men när det kommer till att lära sig simma så får han lite panik. Varje lördagmorgon pågår övertalning ända tills vi sitter på bassängkanten. Han tyckte inte det var så jätteroligt i lördags heller så vi gav honom en sorts morot...OM han kan simma vid jul så åker vi till Legoland i sommar. OM det nu skulle vara så att han inte kan simma så åker vi ändå men han får gärna tro att det hänger på om han kan simma eller inte. OCH jag tror verkligen han kommer simma alldeles snart bara han knäcker koden och då kommer han ha sååååå roligt!

Idag söndag har vi fördrivit tiden att gå på marknaden vid Fu Zi MIAO. Trevligt men mycket folk!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar