söndag 21 oktober 2012

Tre veckor går rasande fort!

Imorgon går flyget hem igen för mamma och pappa. Tre härliga veckor här i Kina är slut för denna gången.
Jag vet inte riktigt vart tiden har tagit vägen?!
Men vi har ju hittat på mycket och jag tror nog att dem är nöjda. 
Dem har ju varit mycket i Beijing när min bror bodde där och jag förberedde dem på att Nanjing inte är så likt. Det finns t ex inte lika mycket fakekläder här som i Beijing. Men dem fick köpt lite när vi var i Shanghai.
Veckan som gick var ganska välfylld med utflykter. 

I måndags åkte vi till en porslinsmarknad. Jag hade inte varit där utan bara hört talas om den. OJ, så mycket porslin och glas det fanns där! Det var så mycket att det ända jag kom hem med var 6 st tallrikar. Jag hade planerat att köpa koppar och djupa tallrikar också. Men det blir fler vändor dit, var så säkra..;)
Vi hann också åka till Golden Bridge som är en stor marknad med MYCKET grejor. Inte så mycket fake märkeskläder men tror nästan allt annat finns där!

I tisdags var vi på en explorer walk som NIC (Nanjing International Club) ordnade. Vi gick en bit på stadsmuren och åt lunch på ett riktigt kinahak. Väldigt god mat!


Detta var ett kejsarpalats som vi gick förbi när vi gick på muren.
På onsdagen var vi på hemmaplan. Jag gick på aerobic, som jag gör varje onsdagmorgon och kinakurs, som jag gör varje onsdageftermiddag. 
Hugos årskurs var på restaurang mitt på dagen. Det är en av många roliga saker dem gör på skolan. Anledningen till restaurangbesöket var att området som dem ska jobba med handlar om mat och hälsa. Då genomsyras det i alla ämnen. T ex på idrotten pratar dem om hur hjärtat arbetar när dem motionerar. Alltså mycket ämnesövergripande! Sånt gillas! Anledningen till att dem har möjlighet att göra så mycket saker är att det kostar en hel del att låta sina barn går här...Vi räknade ut att skolan får in ungefär 100 miljoner i elevintäkter på ett år..Skolan har ungefär lika många elever som Engelbrektsskolan i Örebro. Jag undrar hur mycket pengar som Engelbrekt har att röra sig med...? Nån som sitter på den informationen? Maila mig gärna....Pengar är inte allt, jag vet! Men väldigt mycket....

På torsdagen åkte vi iväg till Ikea. Mamma och pappa ville gärna ge Jonas en tavla i födelsedagspresent. Han fyller år den 25 oktober. Det blev en jättefin tavla! Som så mycket annat i detta landet så är det inte lätt att hänga upp tavlan...Men det blir nog bra när det blir. 
Själv har jag jätteproblem med vad jag ska ge Jonas i present. Han vet inte själv vad han vill ha och även om han visste så vet jag inte vart jag får tag på det här....Förslag mottages tacksamt! Gärna direkt till min mailadress så han inte ser...;) (majasandberg@hotmail.com)

På fredagen skulle alla 1:or uppträda. Förra området som dem jobbade med handlade om vart människor jobbade med och hur dem bodde m.m...Detta skulle nu Hugo och kompisarna visa upp..
Hugo var ambulansförare. Dem hade bl a varit på en brandstation och fått bygga upp modeller med glasspinnar hur ett samhälle ser ut. 





Finaste Hugo!


På lördagen åkte vi till ett kejsarpalats inte så långt hemifrån. Mycket fint att se!

Min fina pojkar!

Det är fortfarande sommar!

Skulle behöva hjälp!
I mitt specialarbete i specialpedagogik vill jag skriva om hur det är att komma tillbaka till Sverige efter att ha gått på Svenska Skolan i Beijing. Jag söker alltså efter familjer vars barn har gått på svenska skolan i Beijing som skulle vilja ställa upp. Det är inget ansträngande alls! Bara svara på ca 10 frågor om skolan i Beijing och hur det funkade när man kom till Sverige igen. Det är helt anonymt!
Och jag letar inte fel eller brister utan även om det är så att   eleverna lär sig mer i skolan i Beijing.
Maila mig isåfall: majasandberg@hotmail.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar