söndag 18 november 2012

Boschaboscha!

Välkomna till VÅREN!
Jajamen! idag har det säkert varit uppemot 20 grader varmt, blå himmel och klar luft. 
Helt, helt underbart!
Idag är det den 19 november och det är riktigt härligt väder.  Men det kan ändras fort...Häromdagen var det 7 grader och regn...Inte lika härligt.


Nu när jag inte jobbar så har jag möjlighet att följa med när Gustavs klass åker på utflykter.
I tisdags var vi nere på ett ställe som heter Fuzi Miao. En marknadsplats och ett fint tempel. 

När man flyttar så här så träffar man många trevliga människor. Det tråkiga med allt är ju då att vissa åker hem när andra nyss har kommit. Tyvärr är det en hel del som flyttar hem redan nu till jul och några till sommaren nästa år. I tisdags hade vi en fairwell-middag för Annica (www.nanjingfrun.com). 
Hundar, hundar, hundar....Jag är svag för hundar (det vet alla som känner mig).  Jag har min älskade Douglas hemma i Sverige och han har det bäst där. När suget drar i mig så drömmer jag om att köpa en liten hund här men blir snabbt realist och det skulle inte gå. När jag googlade häromdagen hamnade jag på en sida om ett härbärge för herrelösa hundar här i Nanjing! Tänk om jag kunde få jobba som volontär på ett sånt ställe?! Jag ska luska vidare...;) .Hunden på bilden brukar ligga utanför mataffären. Han/hon ser väldigt välmående ut så kanske det är så att den tillhör någon som jobbar i affären? Ibland kan man se hundar som man tror inte har nån husse eller matte eftersom hunden går lös men då kan den gå 20-30 meter från sin ägare mitt bland folk. Det är väldigt imponerande!

I fredags hade Gustavs klass Crazy Hat Day. Barnen skulle ta på sig en tokig hatt till skolan.  Jag gick till en av småaffärerna och köpte en enkel svart hatt. Mormor och morfar hade med sig pyssel när dem var här och resterna av det använde Gustav på sin hatt.

I fredags var det riktigt höstväder och Jonas jobbade hemifrån så vi myste till det ordentligt till mellis när Hugo kom hem.

Gustav var fashinerad över att det pratades svenska på Ipaden när vi hade på Nyhetsmorgon på lördageftermiddag. När vi sedan kopplade den till Tv-n kändes det som om vi var i Sverige. 

En tjej fyllde år i Hugos klass i fredags och hon bjöd kamraterna på "Boschaboscha". Vad det är? För mig är det okokta nudlar med krydda....Hugo ÄLSKAR det! Jag kan inte tro att det är så bra....Fick höra idag att det inte är vilka nudlar som helst utan koreanska nudlar som kallas för Boschaboscha.

Idag var det fotbollskamp igen. Världen mot Mexico.  Jonas var med i Världens lag. 4-4 stod det när domaren blåste så det blev straffar som avgjorde. 8-6 blev det till sist och Jonas satte en av straffarna.

Nu ska jag slipa lite på layouten till nästa vecka. Förhoppningsvis blir bloggen lättare att läsa.

Missa inte nästa veckas blogg...Bazaar, tjejtrip till Shanghai m.m.....
Kram och hej!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar