söndag 4 november 2012

Man blir så svensk utomlands....


Vissa saker blir så viktiga utomlands, som man inte hade någon aning om att dem skulle bli. Tror jag har skrivit om det förut men det tål att upprepas. Nu nalkas julen och då börjar man ju fråga runt och leta vart man kan få tag i t ex julskinka, julmust, sill, korv och köttbullar. För mig blir det nu ÄNNU viktigare att traditionerna följs när man inte är i Sverige. Problemet här är att det inte är så värst mycket som är lättillgängligt av det som man vill ha. Ok, julmust finns på IKEA och den är helt ok. Korven smakar verkligen inte gott, men ganska ok och får funka. Köttbullarna går ju att göra så dem smakar som svenska....Skinka kan man köpa på METRO och den funkar säger dem som har bott här ett tag. Sill är ett problem. Finns inte. Inte så lätt för besökare att ta med sig heller. Idag snubblade jag in på en blogg som skrivs av en svensk som bor i Shanghai. I bloggen så länkade personen till en imprtföretag (Scandic Trading Limited) i Shanghai som har svenska livsmedel. Så jag beställde julmust (Guttska källa), senapssill från Klädesholmen, lösgodis och mineralvatten. Det ska ta upp till 5 dagar att få det och det kostade en del men det är det värt. Jag känner mig nöjd. Tanken har faktiskt slagit mig att man kanske skulle öppna en importbutik eller i allafall ett lager och ha en hemsida där folk får beställa. Det kommer nog inte längre än just tanken eftersom det finns många regler och lagar i detta underbara land......

Vad har vi hittat på denna veckan då?
Måndagen flöt nog på ganska smärtfritt och på tisdagen var jag och hjälpte till i Gustavs klass. Dem har simning en gång i veckan och då behövs det föräldrar som kan hjälpa till i omklädningsrummet. 
Gustav slutar 12.45 varje dag och Hugo slutar 15.00 förutom på tisdagar då alla stora elever slutar 14.00. I tisdags skulle vi följa med två andra familjer till akvariet så jag och Gustav väntade kvar på skolan när han hade slutat och lekte på lekställningarna.

Vid 14.00 åkte vi iväg till akvariet. Det är betydligt mycket lugnare en vardag än om man skulle åkt dit en helg. Tror att jag har nämnt det förr men på djurparker och akvarium så har djuren inte det så jättebra här i Kina. Det är ofta trånga burar och små akvarium för att besökarna ska få se så mycket som möjligt.

Bröderna Bus

I ett stort akvarium simmade det en dykare bland fiskarna  och  det var såklart roligt att se när dem fick mat.

Denna bjässen såg läskig ut. Han visade oss några konster innan delfinerna kom ut.

På onsdagen fick jag nöjet att följa med Gustavs klass på utflykt till ett fint tempel i närheten. 

Qixia Tempel. 




Det blir oftast så här. Det flockas många kineser runt som tar kort på barnen.
 Nu var det dessutom en hel  klass som satt i trappan och då ville kineserna passa på. 

Inne i berget har man huggit ut buddafigurer. Mäktigt.

Min lille pojk.

På torsdagkvällen blev jag bjuden till en av mina vänner här i Nanjing. En enastående människa på många sätt. Det senaste halvåret har hon gått igenom en tuff period och många runt omkring har försökt hjälpa och stöttat så gott det har gått. Hon hjälpte mig mycket i början och hennes son hjälpte min. Tråkigt att hon och familjen nu flyttar tillbaka till Sverige efter ett antal år här. 
Kommer sakna henne och hennes fina familj men vi kommer säkert träffas i Sverige.

På fredagen hade vi en fullbokad helg framför oss men när vi vaknade på lördagen så hade Gustav feber och var snuvig och hostig. Därför blev jag och Gustav hemma och Jonas och Hugo drog iväg till skolan på simträning. Hugo är riktigt taggad nu med simningen. Det gjorde mycket att vi lockar med en resa till Legoland. 

På lördagkväll gick jag ut och åt med två andra väldigt bra vänner här. Vi gick först till den italienska restaurangen och när den stängde gick vi vidare till en pub. Hux flux var klockan halv 1....Knata hem och somnade vid halv 2. Mycket trevligt och vi SKA göra om det OFTA!

Gustav var fortfarande förkyld på söndagsmorgon. Ingen direkt feber men otäck hosta och snuva. Han skulle på kalas men det kändes inte som nån bra idé för nån att dra iväg till ett kalas när man är så förkyld.

Jonas skulle spela landskamp i fotboll. Världen mot Sverige. Sverige fick stryk....
Efteråt var det knytis men jag och barnen hade en trevlig dag hemma istället.
Hann baka ett lass kanelbullar ;))



Nu är man lite"dan efter" som min kära mor skulle ha sagt och därför blir det lite mat, dusch och kraschlandning i soffan!

Tjongeling!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar