söndag 3 februari 2013

Hundar i Kina

Från fönstret på gymmet där jag tränar har jag en utsikt över ett litet torg. Jag brukar fascineras över hur hundar kan tyckas vara herrelösa men det är de inte. De går lösa bland folk och andra hundar men går aldrig fram till någon. 20-30 meter efter eller före går deras husse/matte. Hundarna går även över gatorna själva, kryssar mellan bilarna och det är ett under att det inte sker fler olyckor. 

Veckan började ju med att Jonas var i Korea och jag hade ställt in mig på en otroligt jobbig måndag morgon. Hugo har ju mandarin då och det brukar vara kaos och katastrof....
Förvånad blev jag när det aldrig har gått så bra som på måndagen! Inte ens en annan vardag, inte ens när Jonas har varit med. Han bara gick in i klassrummet...:))
Jag kunde gå till gymmet med ett lättat hjärta....

Eftersom jag blev bestulen på min plånbok nere på SOS- kliniken när vi var där för drygt en vecka sedan så hade Jonas bett chauffören följa med mig till banken för att skaffa ett nytt bankkort. 
Smidigt med en kinesisk chaufför och ett pass! Det löser mycket.
Sen blev det en liten turné till Ikea, Decathlon och Metro. 

På eftermiddagen släpptes biljetterna till Gyllene Tider! Och som en sann västkusttjej och stort GT-fan så köade jag på Ticnets hemsida i en timme...:))
Tyvärr är ju Jonas i Nanjing när de spelar i Lysekil i sommar men det finns säkert någon som jag får hänga på....

På onsdagen var det Three Way conference. Det innebär kort och gott utvecklingssamtal. Skolan håller stängt för undervisning och det är samtal elev, förälder och lärare.

Först ut var Hugos lärare.
Han fick så mycket beröm och jag fick se hans utveckling från det han började i höstas till nu. Helt underbart! Han har lärt sig skriva, räkna, läsa och prata engelska. Dessutom är det inte så många tårar längre..:)) Det värmer!

Sen var det Gustav tur.
Han har en hel del myror i brallan fortfarande..;) Men han delar med sig av sina tankar till klassen. Men helt ok för att bara vara 3 1/2 år tycker jag. Klassens solstråle:))

Har man inte fullt upp så skaffar man sig det heter det ju...
Jag och Jonas har börjat på mandarinkurs 2h 2 gånger i veckan! Första tillfället var i fredags. Det är väldigt intensivt, men jag tror vi kommer lära oss mycket. Dessutom har jag ju mandarinkurs på onsdag eftermiddag på skolan. Plus specialpedagogiken....
Ja, ja...fixar man inte allt så är det ju inte värre än att man hoppar av något.


Ett helt vanligt kort på Gustav. Han avskyr verkligen  att vara med på kort så man får ta i smyg.

På fredag åker vi till Thailand och därför passade vi på att ta barnen till frisören. Gustav började i vaket tillstånd....

och avslutades sovandes....;)
Hugo blir klippt
På onsdagen lyxade vi till det med våfflor! inte helt lätt att få tag på våffeljärn i detta landet men tack vare Camilla så fick vi låna ett.


Gustav ställde upp på bild innan klasskompisens kalas. 

25 barn och minst 12 vuxna var på kalaset. Barnen hade skoj...Det var ju en ljudnivå utan dess like men de vuxna hade också trevligt...

Gustav greppade en mikrofon och sjöng en truddelutt! 

Typ chokladbollar på pinne...gottgott!

Vi rabblade siffror och telefonnummer så det stod ut ur öronen när vi åkte ifrån mandarinkursen. I morgon ska vi på det igen...

Detta var så intressant! 9 stycken föreläsare som pratade i 6 minuter om bilder. Väldigt blandade ämnen...Nån pratade om whiskey, nån om David Bowie, nån om teashops in Burma. 
Hugo fick diplom i fredags och vi visste ingenting! När de får diplom får de gå upp på scenen på storsamlingen....Hade så gärna velat vara med och se detta.
På fredag drar vi! Här i Kina är det Kinesiskt nyår och då är det fyrverkerier dygnet runt i drygt en vecka. Därför åker vi till Thailand. Phuket. Kamala beach. Underbart är bara förnamnet. Jag hoppas jag kan blogga som vanligt på söndag från poolen, men jag lovar ingenting....Ni får ha det så trevligt vart än i världen ni är! Kram 
Glöm inte bort att kika in....nanjingmajasbeach2013.blogspot.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar