söndag 17 mars 2013

Hemlängtan....

Jag längtar till Sverige

Jag längtar otroligt mycket efter min gosiga vovve. Tänk att bara få borra ner huvudet i hans goa päls och sniffa ...länge...
Få känna hans tyngd mot mina ben när jag ska sova...
Höra hans djupa andetag när han sover...
Se hans glädje när vi ska ut på promenad...

Jag längtar till vårt underbara hus på västkusten
Andas in havsvindarna
Sitta på altanen i vårsolen med en kopp kaffe
Sitta på altanen med ett glas vin i solnedgången

Jag längtar till alla släktingar och goa vänner
Hade vi varit i Sverige hade vi planerat för att åka till västkusten över påsk och åka ut och titta på påskfyren på Orust....

Nåja...våren är här hos oss i Kina och det blir säkert en god påskmiddag här också!

I veckan var vi ett gäng som åkte till Purple Mountain för att titta på Plumblossom. Vi bor inte så långt ifrån så det var en perfekt aktivitet när skolan slutat vid två på tisdagen. Till barnens stora glädje fanns det en hoppborg och typ studsmattehoppning med sele...Tror vi blev fast vid det stället en lång stund men barnen hade jätteroligt!

Gurkan!

Hugo i full studs!

Gustav och kompisen Iris

Det var så många barn med så det var nästan en hel dagis avdelning...

Mer regel än  undantag att kineserna vill bli fotograferade tillsammans med våra västerländska barn.






Onsdagen bjöd på aerobic

 När aerobicpasset var slut satte jag mig i cafeterian och pluggade. Därefter lite lunch innan mandarinkursen.
På promenad hem från skolan
På torsdagen var det en föreläsning på skolan som handlade om flerspråkighet. Väldigt intressant! Mycket matnyttigt hur man ska uppmuntra och stötta sitt barn. De har det inte så lätt förstår man....

Hela veckan har varit book week. Det har bl a inneburit att böcker på alla språk har blivit upplästa i biblioteket samt att Hugo och hans årskurs har filmat sagor som vi föräldrar fick ta del av på eftermiddagen. 
Barnen skulle klä ut sig till favoritfiguren på fredagen. Hugo ville vara Batman och Gustav Superman.

Vi har fått påskpyssel hitskickade av både mormor och morfar och farmor och farfar. Mycket uppskattat!


Vi har ett persikoträd precis vid vår tomtgräns och det blommar underbart nu!

Idag fick jag och Jonas en egen dag. Barnen hade sin favoritbarnvakt här och vi åkte till tygmarknaden, porslinsmarknaden och till sist blomstermarknaden. Ett hav av cerisa blommor mötte oss!
Vi har haft en toppenhelg! Dessutom har vi planerat lite sommar "attgörapåvårtsommarhus". T ex måste vi anlita nån som kan göra om badrummet lite. Golvet måste luta mer mot duschen. Dessutom ska vi köpa en duschkabin. Vi ska inreda hallen på ovanvåningen och sätta ett litet staket ut mot skogsvägen.....LÄNGTAR!

Grattis Svärmor Tina på födelsedagen!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar