söndag 10 mars 2013

Små barn med STORA öron.....

Det är svårt....svårt att lägga band på sig själv när man är frustrerad.


Jag mår dåligt när jag hör barn på skolan prata nedlåtande om andra nationaliteter.
"De där....gör så för de är såna...bl.a. Bl.a.....

Ändå sen vi kom hit har jag ( tycker jag själv) varit pedagogisk och försökt att förklara för mina barn att bara för man är van vid ett speciellt sätt att vara så behöver inte det vara det bästa sättet eller mest rätt. Och mycket som kineserna gör annorlunda beror kanske på okunskap och att de inte vet nåt annat.
T ex att de kör bil lite hur de vill...Jag säger varje gång till barnen att man måste kolla hela tiden runt sig när man går över gatan även om det är grön gubbe för man vet aldrig.

Kineserna pruttar när de behöver. Ingen höjer ett ögonbryn om det dessutom är högt och ljudligt.
Harklande och spottande förekommer väldigt ofta också så man ska inte gå för nära efter en kines för ojsan...där fick man loskan i ansiktet.
Ibland under detta året så har det väl hänt både en och två gånger..;) att jag har blivit frustrerad och sagt några inte alltför väl valda ord som ett eller annat barn kan ha hört......
Resultat av detta har då blivit att min äldsta son sa följande till sin pappa häromdagen när de såg en bil parkerad på trottoaren; Pappa, vet du varför den bilen står på trottoaren? Det är för det är en kines. De gör så.....

Detta är INTE vad jag har velat förmedla till mina barn! Jag får väl ta en ny runda med pedagogik...:))....

Vad har hänt i veckan då?

Jo, måndagen började som vanligt med två timmars mandarinträning. Faktiskt, så känns det som om det börjar lossna! Ja, kanske inte alla uttal...för det är ju en hel del..;))....Men i alla fall vad man ska säga om man ska åka nånstans, om man ska gå på restaurang och beställa mat, om man ska pruta....
Ja, det ska nog bli bra:)....

På eftermiddagen hade en av svensktjejerna bokat skräddaren som ska sy upp sverigedräkter som vi ska ha på Internationella dagen en lördag i mars. Det kommer nog bli fint...

På tisdag morgon åkte Jonas iväg till Ningbo. Han och inköpschefen skulle besöka leverantörer. Det var en enkel bilresa på 4 timmar. Tyvärr går det inga snabbtåg dit ännu....För att hinna träffa de som de ville träffa så blev det en två-dagars trip.

När man har barn i skolan så blir man inbjuden till diverse klassaktiviteter. Nu har Gustavs klass börjat med sina utflykter igen varannan onsdag. Det brukar vara väldigt trevligt men rörigt och allvarligt så vet jag inte hur utflykterna hade varit om INTE några föräldrar följt med....;))
I alla fall så åkte vi denna gången till en jättesjö ,Xuanwu Lake Park, mitt i Nanjing. Väldigt mysigt!

Eftermiddagen bjöd på lite mandarin igen....;))

På torsdagen var det en ganska lugn dag... Jag fick tid till att träna på morgonen och sen hem och plugga.
På eftermiddagen var vi hemma hos en klasskompis till Gustav.

Veckan har bjudit på sommarväder i princip varje dag! 20-25 grader varmt....hur underbart som helst...MEN hade faktiskt valt frisk luft framför värmen.....:(...Tråkigt att man inte kan njuta fullt ut av det fina vädret...

Torsdagkvällen blev det Indisk mat och avskedsmiddag för en svensk tjej. Alltid vemodigt när någon flyttar hem. Ha det så bra Malin!

Fredagen blev det mandarin igen. När lektionen var slut fick Jonas ett sms av chauffören att han hade blivit inparkerad och visste inte när han kom loss.
Jag hade bokat lunch hemmavid så jag tog tunnelbanan hem och Jonas höll sig i närheten av chauffören.
Vid två-tiden satt Jonas på tunnelbanan på väg hem. Fortfarande hade inte chauffören till den andra bilen dykt upp.

På lördagen var det gympa och simning som vanligt och eftersom det var nästan 30 grader varmt så måste man ju grilla!
Väldigt mycket trevligare blev det med spontanbesök av nya grannarna! Barnen lekte och Jonas fick röka cigarr och jag dricka vin.....

Idag söndag avverkade vi Decathlon och Metro. Barnen fick en varsin sparkcykel. Klockan 15.00 spelade Jonas fotbollsmatch mot Frankrike. Vi var där och tittade en kort stund men idag var det inte lika varmt...Burrr...
Till mellis blev det en dag ett glas med yoggi...Mamma! Kolla min musche!
                                           


Onsdagens utflykt



Ett av få kort på Gustav som ofta får för sig att ingen får ta kort på honom.


Lite Taichi


Gustav älskar sin fröken




I träden hänger lyckoband


Mamma! Kolla! Ta kort på mig! Så lät det vid lunchtid när han lekte i en ruin.


NEJ! Jag vill inte att du tar kort på mig!
                                               
Det var en del brudpar som tog kort runt omkring i parken.




Varmt och härligt så det blev läxa i trädgården






På lördagen inledde vi grillsäsongen!
Ha en underbar vecka

Motionsblogg


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar