söndag 21 april 2013

Acceptans och förståelse

 
Jag har skrivit en del om svårigheten att förstå Kinas annorlunda kultur men det finns ju också en hel del andra kulturer i vår närhet också som är knepiga att tampas med. Eller knepiga och knepiga men i alla fall...jag ska försöka förklara.
 
Våra barn går i en multikulturell skola. Det är drygt 20 nationaliteter som är representerade. Det är ju då barn från många olika länder och kulturer i varje klass. Alla dessa barn kommer ju inte bara från olika länder och kulturer utan också från alla variationerna i uppväxt och dylikt i dessa länder och kulturer. Oj vad det är svårt att förklara! 
 
Vart vill jag komma med detta? Jo, jag vill säga att det är inte lätt med mångkultur! I svenska skolan och svenska elever  handlar det mer om olika typer av uppväxt och uppfostran som man kan ha olika synpunkter på men på denna multikulturella skola handlar det om att i en viss kultur är vissa saker mer tillåtande än t ex i Sverige.
I detta fallet handlar det om vart gränsen går för när leken går överstyr. I mitt sätt och jag tror även i Sveriges kultur så är inte medvetna knuffar och slag ok. Vet inte vad ni säger men så känner jag.
Många elever "leker" så här och ingen reagerar egentligen.
När jag reagerar på att Hugo leker så här så svarar han mig att alla leker så här. Det är svårt!
 
Ja, det var lite vardagstankar...Nu till veckan!
 
Vi har haft en veckas uppehåll från kinesiskan eftersom Jonas var borta i måndags och kvinnan som vi läser ihop med var borta i fredags. Det var riktigt skönt att bara kunna fokusera på specialpedagogiken och Gustavs födelsedag och kalas.
 
I tisdags fyllde Gustav 4 år. Han fick efterlängtade tigerkalsonger och Ben10 leksaker. Eftersom Jonas kom hem sent på måndagkväll från Shanghai så jobbade han hemifrån på tisdagen. Kul eftersom barnen slutade 12.00. Vi hade kvartsamtal med Gustav 13.15 och innan det hann vi med Mc Donalds besöket som Gustav beställt som födelsedagslunch.
Klockan 15.00 hade vi bjudit in några svenska kompisar som åt tårta med oss.
 
Onsdagen handlade om aerobics och plugg.
 
Torsdagen var det gymmet och plugg.
 
På fredagen drog "månadens restaurang" igång!
Egentligen ingen stor grej. Jag hade tittat i ett litet Nanjinghäfte där det står massvis med ställen att besöka. T ex många restauranger som jag själv vill testa. Jag slängde ut en fråga på facebooksidan "Nanjingsvenskar" om någon mer var intresserad att testa en ny restaurang varje månad. Alla bokar bord själva och hänger med när man känner för det.
I fredags var det en västerländsk restaurang som heter Studio 21 som vi besökte. Vi blev 20 stycken som hade trevligt och åt gott! Gustav somnade i bilen på väg till restaurangen och vaknade till för att säga vad han ville ha att äta för att sen somna igen. Han var omöjlig att väcka och sov sig igenom hela besöket. Han vaknade till en liten stund hemma och fick en macka. Sen somnade han gott i sin säng.
 
På lördagen åkte vi runt för att skaffa allt inför Gustavs kalas på söndagen.
 
På söndagen hade Gustav sitt kalas. Han hade bjudit hela klassen och Iris. Några fick förhinder men de som kom hade roligt. Det visades film i källaren med popcorn och uppe i Hugos rum dansade de till Just Dance på Wii. De fikade och hade picknick på en filt på köksgolvet.
Lustigt att enkla chokladbollar fick mycket beröm från mammor från andra länder. Berättade inte att de hette nåt helt annat när jag var liten...;))
 
 
Gustav i sina nya tigerkallingar!
 
 
 

Födelsedagslunch

 
 
Månadens restaurang !
Studio 21






 

Ovanlig men UNDERBAR syn! Nästan BRA luft!

Ikea har bilder på härliga västkusten! Kan riktigt känna havsvindarna...

Gustav hjälper till md bullbaket.

Kalaskillen! Liknar kusin Marcus på denna bilden tycker jag!






























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar