söndag 10 november 2013

Det räcker nu!

Nu får det banne mig vara nog!
Det börjar tära på psyket om inte annat. Trött och ont i huvudet har man nästan jämt när det är så dåligt....Fattar inte att det inte blir bättre. Kanske jobbar de på att lösa problemet men jag vill se en förbättring väldigt snart!
Men å andra sidan har vi inte det värst men det är tillräckligt jobbigt.....


I flera veckor har det varit skyhöga värden men i natt var det tillfälligt bra eftersom det regnade....


Och för att ni ska förstå hur illa det egentligen är så kan jag tala om att det i Sverige är som värst luftförorening på Hornsgatan i Stockholm. Och värdet ligger på dryga 20.....

Men tjo och tjipp! Vi har ju möjlighet att flytta till bättre luft vilket många andra i detta landet inte har.

För övrigt har det varit mycket som har hänt i veckan. Ser just nu på CNN och inslag efter inslag om Tyfonen Haiyan som dragit in över Filipinerna och nu på väg mot Vietnam. Fruktansvärt! Man har det ganska bra... Ska inte klaga! I eftermiddag tittade jag på "Så mycket bättre" och grät med de andra när Ken Ring berättade om sina livsöden. Det får en att tänka på hur ett samtal kan förändra en persons bana i livet. När Sverige i princip stängde dörren för honom och hans syskon och sa att de kunde stanna i Kenya hos sina släktingar. Men han hade växt upp i Sverige och hade ingen anknytning i Kenya. Tror han bara var 13 år ....Hur kan det få fungera så? Otroligt att han är (verkar) vara en sån sympatisk person trots allt....Får en att tänka på att sånt som jag kanske säger till andra kan få oanade konsekvenser för den personen.......
Ett annat livsöde som jag följer är en kvinna som verkligen inte har haft det lätt i livet. Tror jag har skrivit om henne förut. Hon fick cancer för drygt ett år sedan och hon skriver om vägen tillbaka. www.cannolisblogg.se

Veckan började med ett besök på SOS kliniken för Gustav. Han har dragits med en hosta ett längre tag och vi kände att han behövde en bra hostmedicin så att vi alla skulle få sova på nätterna.

Gustav älskar att leka! Och det är inte så lätt att leka med honom då han regisserar allting in i minsta detalj..
Två robotar (chefen och hans vän=jag) ska rädda staden mot de dumma. Jag flyger till staden och börjar fajtas. Ropar på chefen som kommer och hjälper till och säger till de dumma (som blir förvånade att chefen kommer eftersom de trodde han var död) " - Inte så fort, dumma! Sen börjar alla slåss och vi vinner och de dumma åker in i fänghuset som vaktas av Spiderman. Spiderman somnar eller råkar gå på toa så de dumma rymmer till staden igen...och så där håller det på! Om och om igen....

 
På onsdagen följde jag med Hugo klass på Field Trip. Vi började med att åka tunnelbana en hållplats. Sen skulle de fylla i vilken riktning de gick emot. De använde kompassen på iphones, Ipads...
Riktigt roligt att följa med klassen och vilka ungar! De var så duktiga och gjorde det de skulle.








Jag skulle hålla koll på Hugo och Max.

 
På torsdagen höll skolan stängt eftersom det var utvecklingssamtal med lärarna hela dagen.
Först gick vi till Hugos fröken. Det var bara goda ord och han var ambitiös och duktig. Mycket roligt att höra! Nu ska vi träna Hugo på att inte bli så orolig om det händer oväntade saker. T ex så stressar han upp sig om han råkar tappa bort pennan eller om klassen ska byta klassrum....Dessutom ska fröken hjälpa honom vidga sina kompisvyer. Han har sina utvalda svenskkompisar och blir ensam de dagarna som de inte är där så fröken ska hjälpa honom att leka med andra kompisar framöver. Vilket han tyckte var en bra idé själv.

Efter Hugos möte gick vi till Gustavs fröken. Han har fortfarande svårt att koncentera sig på det han ska men det blir bättre och bättre. Han är väldigt omtyckt av både fröknar och klasskompisar. Vi fick se hans förbättringskurva när det gäller att skriva. I augusti kunde man inte se att det var Gustav han hade skrivit och i september kunde man se en antydan till hela namnet. Och i oktober var det jättefint!

Jag är så stolt över mina pojkar.

I fredags var det skola som vanligt och jag åkte och besökte skomakaren för första gången. Det var lite knivigt att förklara att jag ville ha höger klack 2 cm högre än den vänstra eftersom mina ben ju är olika långa. Jag beställde ett par finskor och ett par lite mer vardagsskor. Blir det bra blir jag riktigt lycklig! Är ju inte så bra för min rygg att gå sne, även om jag nu lägger i iläggssulor för att höja upp....

På lördagen hade vi trevlig samvaro med trevliga vänner och Hugo hade en kompis som sov över.
Söndagen blev riktigt slapp och skön. Jonas fick bullar av barnen på Fars Dag som jag hjälpte till att baka.

Ha en trevlig vecka!

Glöm inte min motionsblogg!

Gustav blandar svenska och engelska hejvilt inne i meningar...

Jag vill göra detta first.
Jag har gjort detta allready.
Hugo let mig inte vara med.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar