söndag 17 november 2013

Ta vara på tiden...

Om ett år kommer nog denna overkliga bubbla kännas väldigt avlägsen. Tänk att man har fått möjlighet att ta två sabbatsår från verkligheten. Det har varit mycket upp och ner men jag skulle verkligen inte velat ha detta ogjort! Jag kan nog säga att jag som person har förändrats till det bättre och fått uppleva hur det är att vara invandrare i ett land där man inte kan göra sig förstådd och där kulturkrocken är maxad. Men ändå tur att jag har pluggat på distans för även om det är en lyxtillvaro att inte behöva jobba så blir det tråkigt i längden att inte fylla dagen med nyttigheter. Nu har jag 7 månader kvar av detta äventyret och ska försöka ta vara på tiden.

Veckan var väl ganska vanlig. Har kommit igång bra med nya området på distanskursen. Bland annat ska jag intervjua några personer och jag är glad att jag har så samarbetsvilliga kollegor som snabbt svarade på frågorna och skickade tillbaka dessa! Så veckan som kommer ska jag bara sammanställa svaren och analysera.
 
I måndags jobbade jag med frågorna som mina kollegor svarade på.
På tisdagen spärrade de av den stora vägen mellan bostadsområdet och skolan 9.00-14.00 så skulle man över vägen mitt på dagen fick man gå en omväg.
Jag och Anna tog tunnelbanan ner till HM och när vi kom tillbaka fick vi konka våra cyklar ner och upp för trappor men det gick ju bra det med. Vi blev bjudna på lunch hemma hos Christel, Mycket gott!

På onsdagen hade Hugos klass musikuppvisning. De visade upp danser och sjöng typiska sånger från olika länder. Det är så roligt att ha möjlighet att kunna komma och titta på sånt.

På torsdagen fick jag min man som lunchdejt. Han hade varit i närheten på möte och det var inte lönt att åka till jobbet för ett par timmar på eftermiddagen. Så trevligt så:)). Gustav hade med sig en kompis på eftermiddagen så jag fick en lekledig eftermiddag ;)

Fredagen började med träning och sen massage. Jag har fortfarande ont i ryggen till och från så det var skönt med massage. Jonas kom hem när barnen hade slutat eftersom jag och Hugo hade äntligen bokat in en hotellvistelse! Bara han och jag. Vi vann det på sista balen vi var på och eftersom det är lite trixigt med barnvakt på natten så tog jag med mig Hugo. Jonas och Gustav hade haft det mysigt hemma. Jag och Hugo började med att gå ner till hotellpoolen för att bada. Har inte sett Hugo simma på länge och blev glatt överraskad när han vant slänger sig i djupa poolen och simmar och dyker ner till botten om vartannat!
Därefter gick vi till restaurangen på hotellet och åt hamburgare. Hotellet som vi bodde på heter Intercontinental och är Nanjings högsta byggnad....Jodå sa att...:) Sa jag att jag är höjdrädd?...Inte , jo så är det...:)
Vårt rum låg på 62 våningen med en jättefin utsikt och restaurangen låg bara på 45 våningen...Huvva!
Men jag övervann min rädsla på nåt sätt och tänkte inte så mycket på det till sist...
När vi hade ätit gick vi till rummet och kollade på film och åt godis. Riktigt mysigt!

På morgonen åt vi en underbar frukost. Sen väntade vi in resten av familjen som skulle hämta oss. Vi åkte till tygmarknaden och sen vidare för lunch.

Både lördageftermiddag och söndag har vi bara slappat och myst.....

I fredags hittade Camillas ayi tre stycken små hundvalpar utanför området i en papperspåse. Otroligt söta svart/vita valpar. Funderingarna har gått fram och tillbaka om man inte skulle kunna adoptera en liten en men man kommer inte ifrån att det är hittehundar som man inte vet ett skvatt om. Vet inte vilka raser som är inblandade eller sjukdomar m.m...Jag hoppas att någon förbarmar sig över dessa...Så söta...Dessutom har vi pratat om att skaffa ytterligare en springer spaniel när vi flyttar hem. Det är ju den rasen mitt hjärta klappar för.....

Idag var det debut för Hugo att blogga. Fram tills nu har han haft friidrott som en aktivitet efter skolan på måndagar. Han har tyckt det varit roligt men nu kände han att han inte ville ha någon aktivitet efter skolan. Då gjorde vi en deal med honom. Eftersom svenska språket blir väldigt eftersatt i skolan när vi bor här, så är det ju viktigt att han får det hemma. Vi pratar svenska hemma men vi märker att han har svårt att läsa och skriva på svenska.
Dealen var då att han en eftermiddag i veckan ska skriva i sin blogg. På svenska. Han började idag och tyckte det var jätteroligt men svårt att få till orden. Hugos blogg

Ni får ha en härlig vecka!

Min motionsblogg
God mat
 
 
Han skulle kunna bada i flera dagar om det gick
 
Högt
 
Så här ser hotellet ut
 
När Hugo badade passade jag på att läsa...
 
En av de tre valparna



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar