tisdag 25 december 2012

God Jul!


Undra om ni liksom jag sitter och är alldeles för mätt av all god julmat? Det har blivit mycket av det goda dem senaste dagarna. Det hela gör det inte lättare av att jag känner av en liten förkylning så jag vågar inte träna som jag hade planerat. Men, men....jag får ta nya tag efter helgerna.

Barnen började ju jullovet i måndags så det har varit full rulle emellanåt kan man väl säga! Men oftast vill de gärna bara gå hemma och skrota och inte mig emot! Vi har spelat spel, byggt med lego och tittat på film. 
Det har varit mysigt...;)

Vi har ju också förberett inför det stora besöket! 
Farmor och farfar och fabror Simon kom nämligen i lördags! 

Hugo följde med Jonas på lördag morgon och hämtade dem i Shanghai. Det går ju snabbtåg som vi i normala fall brukar åka med när vi åker till Shanghai. Denna gången var det smidigast att låta chauffören åka härifrån eftersom dem hade stora väskor att släpa på. Tidsmässigt vinner man inte så mycket tid på att ta tåget när man ska till flygplatsen. Och smidigt att åka från dörr till dörr. Hugo var så duktig i bilen. Det tar trots allt drygt 3 timmar. Svårast var när dem väntade på flygplatsen. När kommer dem? vad ska visarna stå på? vart är dem nu? frågade Hugo hela tiden. Till sist kom de och Hugo somnade i bilen;)...

Självklart var de trötta och slitna när de kom fram. En riktigt bonus var att all mat som de hade släpat med sig fick de behålla i tullen! Det var grönkål, skinka, limpa, prinskorv och malörten till besken......Hade varit ett mycket tråkigare julbord utan det. 
Sillen och vörtbrödet hade en hydroscandare med sig tidigare i december. 

På söndagen tog Jonas med sig föräldrar och bror till Decathlon (sportbutiken) och Metro (matgrossisten) och jag förberedde lite julfika för svenskarna som var kvar i Nanjing. På eftermiddagen bjöd jag på glögg, pepparkakor, lussebullar och knäck. Trevligt att träffa alla.


Julafton

Efter frukosten köpte jag de sista julklapparna och sen var det bara att köra igång julafton 2012. Vi förberedde allt och självklart blev det Kalle Anka och hans vänner kl. 15.00. Sen kom han ju....inte den bäste kanske men i brist på annat. Mamman gick till affären just precis innan tomten kom så hon missade ju allt...;). 
Känslan av att kunna äta sånt som är sååååå svårt att få tag på här är obeskrivlig! Sån enorm lyckokänsla och varje tugga blir så värdefull på nåt sätt....
Det var en mycket bra julafton som gick i harmonins tecken...
Vi skypade med nära och kära och det är också enormt viktigt att känna att man är en del av deras jul också.

Juldagen
Idag har vi varit på utflykt till Wondercity. Ett nybyggt köpcentrum med en våning med spelhall. 
Jag gick omkring i affärerna under tiden;)

Nu ska vi strax plocka fram resterna av julmaten och tro mig...jag kommer njuta idag också!
God fortsättning!
Tokstollarna Sandberg


Sill, skinka, limpa och vörtbröd...mmmmm

Grönkål och prinskorv....

Ok...det blev en Olssons...eftersom anjovis var svårt att få tag på och jag kom på det för sent .....Köttbullarna smakade också gott!

Det är en tuff period nu som jag hoppas går över...Så fort jag får se Douglas på skypen kommer tårarna och jag saknar honom fruktansvärt mycket....Denna bilden skickade Emma. Han hade varit med ute på jakt och fått spåra upp en skjuten älg. Han har bara spårat på nötblod förrut och sen kanske det har varit en älgklöv på sin höjd i slutet. När han kom fram till älgen blev han skitskraj!





Här kommer ma....Tomten!

Dem här fina pulsvärmarna fick jag i julklapp av Jonas. Det är Anna på Baggbo Lamm som är så duktig och gör av fårskinn....baggbolamm.se



Tomten gick och fick hjälp av en liten tomtenisse att dela ut paket.

Här ser ni en kille som har skickat nappen till tomten. Istället fick han köpa ett gossedjur. Och det skulle självklart vara det största han kunde hitta! Nu är det bara att stålsätta sig....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar