måndag 3 december 2012

Är det rätt eller fel....

att blogga när man inte är på topp?
Jag vet att ni finns där på andra sidan som tycker att allt borde vara underbart bra här. Du borde vara glad varje dag som slipper jobba, städa, tvätta m.m. Ja, så BORDE det ju vara...Och jag har ju egentligen ingen rätt att klaga på mitt liv här...
Ändå känns det som om jag saknar mitt liv i Sverige....speciellt nära och kära och f´låt men SPECIELLT Douglas....
Idag känns det jobbigt. Så där jobbigt så jag skulle kunna göra i princip vad som helst för att få hit honom....Jag vet att han skulle få det jättebra här. Jag har mycket tid för honom och vi kan gå lååånga promenader och han behöver inte vara ensam för mellan 8-16 är det alltid någon hemma. Kruxet är transporten...Åka flyg i minst 10 timmar i fraktutrymmet. Samtidigt som jag vet att folk skickar hundar kors och tvärs i världen med flyg...Är jag knäpp? 
Ja, ja ska inte tjata om detta och är det någon som vill kommentera detta så varsågod! Jag behöver nog lite råd och tips hur jag ska tänka.....

Veckan som gick då?
Jo, på måndagkväll fick vi svenskbesök hem. Jättetrevligt! Det var en Hydroscandare på Nanjingbesök.
På onsdag åkte Jonas iväg till Shanghai på mässa och jag åkte med Gustavs klass på utflykt. Denna gången åkte vi till ett playcenter inne i ett varuhus. Det var som en liten ministad med bank, post, brandkår, polis, sjukhus m.m. 
Barnen förvandlades till kinesiska securitas. Dem fick veta att hjärna och hjärta är det viktigaste och har dem inte hjälm så kan dem bli skjutna i huvudet och västen har dem på sig så dem inte blir skjutna i hjärtat. Sen fick dem en varsin k-pist och dem fick veta hur dem skulle hålla den. Inte svensk pedagogik precis...;)

Som brandmän fick dem veta att dem inte skulle röka i sängen. Tanken var också att dem skulle få se en video på en riktigt brand med döda människor, men läraren satte stopp för det. Det tackar vi för!


På fredagen hade vi ännu en avskedsmiddag för en som flyttar hem till sverige nu i december. Jag tycker det är jättejobbigt med avsked och speciellt med såna som ligger mig varmt och hjärtat.  Jag vet ju att vi kommer ses i Sverige.

Pepparkaksben till Douglas :))

Jag har som tradition att baka första adventhelgen. Och i år var inget undantag! När jag och barnen kom hem från skolan i fredags åkte degen fram! Detta receptet håller jag fast vid. Jättebra, men dubbla dosen kryddor.






Så här fint smyckad var skolan i veckan! Elever och lärare jobbar mycket för sammanhållning i skolan. Alla elever har här fått skriva banners om det som är bra med skolan. 


Jonas kom hem från Shanghai i lördags och på kvällen gick vi på en stor fest på skolan. Vi var ca 200 pers som åt en 7- rätters middag och hade väldigt roligt! Det var en välgörenhetsgala för Pfrang som firar 12 år.
Här Jonas och Malin


Mysigt med julstämning

Det börjar bli kallt här så jag införskaffade mössa och halsduk.

Under katten befinner sig ett antal små kaninungar......

3 kommentarer:

  1. Hej! Vi är en familj som ska flytta till Nanjing i sommar, min man ska jobba där. Vore jättekul att komma i kontakt med er!
    Hälsn. Anna

    SvaraRadera
  2. Hej Anna!
    Roligt att ni ska flytta hit!
    Du kan skriva till mig på majasandberg@hotmail.com

    SvaraRadera
  3. Hej på er båda, jag och min sambo flyttar också till Nanjing, i vår. Jag mailar dig Maja, vore jättetrevligt att ses nåt därnere framöver!

    Hälsar Emma

    SvaraRadera