söndag 29 september 2013

Besök är så roligt!

Det är så roligt när det kommer besök till oss! Just nu är mamma och pappa här. Det är andra gången de är här och det är också skönt för då behöver man inte åka på så mycket sightseeing utan vi kan relaxa hemma och de kan gå och handla för sig själva om de vill det.

Veckan började med ett möte med föräldraföreningens representant i skolan. Jag hade tagit med mig Jenny för att prata om situationen i matsalen. Det kändes som ett bra möte och redan dagen efter fick vi ett mail på några saker som hon tagit upp med ledningen på skolan. Känns skönt att kunna påverka! Sen får man se vart det leder till.;). 

På tisdag morgon hade jag och Jonas bokat tid hos Gustavs fröken. Jag var ju lite kryptisk i förra veckans blogg och en av anledningarna var att det var tufft för Gustav i skolan.
Han kom hem två dagar i rad med röda klistermärken och sättet personalen agerar på är så osvenskt och enligt mig opedagogisk.
Ett rött klistermärke får eleverna om de har t ex slagit någon. När Gustav puttade en annan kille så fick han sitta på en timeout bänk i X antal minuter. Jag förstår att det inte är ok att putta någon annan och självklart ska man prata med Gustav om det. MEN ute på skolgården befinner sig nästan aldrig fröknarna utan där finns klassayisarna, som inte kan engelska. Det är ju svårt att prata med någon om man inte kan språket. Vad jag förstod hade en ayi (= hjälpreda) satt honom på bänken och lämnat honom där. Varpå han efter en stund går därifrån (= han har ingen tidsuppfattning). Varpå han då får ytterligare en bestraffning för att han gått därifrån.....Det tas 5 minuter från hans fria lek på eftermiddagen. 
Jag känner min son. Han vet inte varför han får röda klistermärken. Han är fyra år. 
Jonas ville också prata med fröken och han (och jag) ville veta HUR de jobbar med detta. 

Mötet blev bra och och jag tror att även fröken tog till sig en del av det vi sa. DÄRFÖR ATT hela veckan som varit har Gustav varit EXEMPLARISK! Han har varit hjälpsam mot sina kompisar och verkligen kämpat för att hålla händerna för sig själv. (Näsa vecka kanske jag skriver nåt annat...;))...

Eftersom Chauffören skulle åka och hämta mamma och pappa i Shanghai på tisdagen jobbade Jonas hemifrån. Efter mötet gick jag direkt till Låtta på svenskfika. Denna gången var vi inte så många men lika trevligt!
Barnen väntade och väntade på mormor och morfar som till sist kom på kvällen. Resan hade gått bra men lite trötta var de allt. På onsdagen tog vi det lugnt och besökarna tog hand om jetlag. Inte så farligt som jag hade trott. Vi tog en promenad bort till ett köpcentrum en liten bit härifrån. Vid tre följde de med till skolan för att hämta barnen. 

På torsdagen fick jag viga lite tid till pluggeriet och det var fint väder så det blev en stund i solen också. Lunchen åt vi på den italienska restaurangen.

Fredagen var vi också hemmavid. På storsamlingen hade Hugos klass och de andra tvåorna uppträde. Alla nationaliteter fick prata om sitt land på sitt språk. Stella berättade på svenska och Hugo översatte till engelska. För ett år sedan trodde jag inte att Hugo nånsin skulle vilja prata på scen framför så många människor och verkligen inte på engelska! Men han var sååååå duktig och inte hade han berättat det för oss innan. På kvällen gick vi till BlueMarlin och åt. 

På lördagen åkte vi till Blomstermarknaden, Metro och Decathlon.

På söndagen var det jobbdag för Jonas. Barnen älskar verkligen att bara skrota omkring hemma så vi turades om att vara hemma hos pojkarna. Jag var en sväng till skolan och tränade och mamma och pappa var ute och gick.

Mamsen på Bellini

Pappsen på Bellini

Stella och Hugo efter framträdandet
Glöm inte kika in på motionsbloggen

Ses nästa vecka!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar