söndag 1 september 2013

Lärarföräldrar;)

Ni som är lärare kanske håller med mig till viss del att föräldrar som jobbar som lärare ofta har synpunkter på skolan? 
Eftersom mina barn har varit för små och inte gått i skolan förrän nu så har jag inte tänkt på att jag har en massa åsikter om mycket. 
Skolan som barnen går i nu är en mycket bra skola så egentligen är det inte så mycket åsikter som kommer ur mig. Men nu på sista tiden har det uppkommit saker som gör att många med mig håller med om att det måste bli en förbättring.
Vad är det då som händer undrar kanske ni? Jo, skolan håller på att byggas om. Det innebär att en provisorisk byggnad har tillkommit som ska var i stället för skolmatsalen. I Sverige hade den säkert kunnat fungera som en permanent byggnad, så bra är den byggd. Jag hade säkert inte reagerat om inte Gustav (som är den starke av mina barn) hade kommit hem flera dagar i sträck och sa att han inte kunde äta eftersom det är så noisy...Till saken hör också att alla 600 elever äter samtidigt....Inte konstigt att det blir noisy då, eller hur? En mamma till en av Gustavs klasskompisar hade sett en dag att han storgrät och åt ingenting och ville bara till sin mamma...Då måste man ju reagera eller hur?!
Jag skrev först mail till rektorn som gick till försvar på en gång...." det är nog inte så farligt och det är en temporär lösning på ett år...Vi kan inte göra så mycket åt detta...".
Nähä, ok....Då blir det väl till hans chef som jag ska vända mig till...
Så även han fick ett mail och med lite hårdare ord...Bland annat att vi betalar väldigt mycket pengar för att våra barn ska gå på skolan (150 000 kr/år/barn)...Och om mitt barn sitter och gråter sig igenom lunchen i ett år kan jag lika gärna ha honom hemma...
Då blev svaret ett annat ;)...
Än så länge har det inte skett något drastiskt men de vet att något måste göras...
Efter mailkonversationen blev jag inbjuden till ett möte där föräldrar ska diskutera vad som är bra och vad som är mindre bra med skolan...HAha Ha...lilla jag....;=)

En annan sak som hände i veckan var att vakterna i vårt område blev så otroligt otrevliga och vägrade släppa in många av oss som bor här om vi inte hade passerkortet med! Många höll på att få bilbommen i huvudet eftersom de släppte ner den mellan varje bil. 
Många ungdomar fick stå länge och vänta på att en bil skulle komma så att de kunde följa efter den genom bommen.
Alla vi som bor här har fått ett antal passerkort men man får bara ett visst antal så det räcker oftast inte till hela familjen. 
Anledningen till att de blev såna här över en natt beror på att det en natt kom in en obehörig som åkte efter en bil. Personen gjorde inbrott i ett av husen och vakterna fick skulden. 
Självklart ska man använda kortet men då måste alla ha fått kort också...dessutom blir det så fel när det räcker för gäster att bara säga vilket husnummer de ska till....
De har tydligen också kommit på att alla mopeder och cyklar ska tas genom gå-grinden...Och den är inte speciellt bred...
Ja, ja...vi får se vad detta leder till..:)

Veckan för övrigt då?
Jo, Jag pluggade hela måndagen och på tisdagen åkte jag iväg på explorerwalk. Denna gången besökte vi ett av Nanjings äldsta tempel. Jiming tempel. Väldigt fint och rogivande att gå där....På eftermiddagen var det möte i skolan. Första halvtimmen  var jag i Gustavs klassrum. Fröken berättade vad de gjorde och skulle göra framöver...Detsamma var det i Hugos klass...Fröken var tvungen att berätta om Hugos humor för mig...De hade varit i biblioteket och där jobbar en kvinna som heter Thomson i efternamn...Mrs T...När hon presenterat sig säger Hugo- Can I drink you? Hugos fröken förstod inte riktigt först men sen ramlade polletten ner...Mrs T= Fröken Te.....
Hugos fröken tycker han har en så finurlig humor för att ha engelska som sitt andra språk...Det är kul att höra!
På onsdagen var det svenskfika. Alltid lika kul men det märks att vi inte är så många svenskar här längre...ca 13 familjer...Trevligt har vi i allafall varje gång!
Torsdag var det pluggdag och fredagen åkte vi till Ikea, Metro och Decathlon. 
Hugo skulle på sitt första disco på kvällen. Han såg verkligen framemot det och Jonas skjutsade iväg honom vid 18- tiden. 
Han fick låna min telefon så han kunde ringa när han ville hem. Vi var inbjudna till några vänner på middag men innan vi hade börjat äta ringde Hugo och ville bli hämtad...
Han hade dansat och haft jätteskoj men han hade även tappat bort min telefon och blev helt förtvivlad. Som tur var hittade han den med hjälp av andra kompisar och vuxna på plats. 

Lördagmorgon åkte Jonas till Shanghai med grabb (gubb)-gänget. Jag och pojkarna bakade, byggde med lego och badade ute i trädgården hela lördagen. en perfekt dag med sol och härligt frisk luft!
Det blev nästa samma på söndagen men vi var inte riktigt i fas...Barnen bråkade ganska mycket och jag var trött..Nu är Jonas strax hemma, yippie!!

Ni får ha en härlig vecka!










Discokillen!

Hallongrottor

Bad

Härligt väder!

Mycket bra recept. Gott och lätt för barnen att hjälpa till....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar