söndag 9 mars 2014

Expatfruns klagan

Har svårt att hitta det positiva med att bo i Kina just nu. Vill inte gnälla. Vill så gärna att de tre sista månaderna av vårt äventyr blir underbara (och det kanske de blir…) men det är det är svårt att se tillvaron underbar just nu. Längtan till Sverige drar allt mer och ännu mer nu när våren börjar komma…

Våren gör sina försök här också, absolut, men solen kan ingenting göra åt molnet med luftföroreningar som ligger som ett ständigt lock. 

Vi saknar svensk mat, natur, släkt och vänner….Orkar inte ens vara vänlig mot invånarna som (av nyfikenhet) ska fram och ta på mina pojkar…Blir irriterad på de när de pratar om oss, pekar och fnittrar (också av nyfikenhet, men ändå!!!)…När personen som går framför harklar sig och spottar ur sig den grönaste loskan rakt framför en där man går. På personen som sitter bredvid på tåget och smaskar så in i  h-vete när den (Jag vägrar ordet HEN!) äter!

På personerna som inte hör (inte vill höra?!) när man plingar, tjoar cyklandes bakom och vill förbi…FLYTTA på er!!!
Jag blir också frustrerad när man har väntat och väntat på en reparatör som skulle komma 17.00 inte kommer förrän 19.00…
Är också irriterad på det så kallade internet….Eller rättare sagt på personerna som sitter och styr över det i detta landet… De kan nämligen bestämma från en dag till en annan att internet ska fungera eller inte beroende på vad som händer/har hänt i landet…(typ inför val och andra händelser). De kan stänga ner sidor som de anser är mindre bra….

Alltså, jag kan hålla på lääääänge men det känns inte helt rätt. Var bara tvungen att få ur mig lite….Och JA, jag har ett val…Men Jonas kan inte flytta hem nu utan då är alternativet att vara utan honom i 3- 4 månader och det vill jag verkligen inte. 
Jag gör vad jag kan för att inte utsätta mig för dessa personer genom att vara hemma och laga så svensk mat jag bara kan….
Jag har en känsla av att tiden kommer rusa iväg så jag ska verkligen försöka njuta. På onsdag åker Jonas till Sverige och då blir det lite öken men det kommer gå bra. Två veckor blir han där. 
Sen kommer Jonas syster och man, vilket ska bli väldigt trevligt! När de åker hem är det strax maj……

Veckan som varit har bara rullat på med plugg och träning….

En underbar sak som skolan här är fantastiska på är att få alla elever med på tåget. Denna veckan har det varit "book week". Jag tror banne mig att alla ämnen har varit involverade på ett eller annat sätt. Kan inte svara på de äldsta eleverna på skolan men eleverna upp till 5:te klass har läst ett antal böcker och fått rösta vilken bok som de tyckte var bäst. På fredagen fick de elever som ville klä ut sig till någon sagofigur och sedan redovisades resultatet vilken bok som var bäst. Jag skojar inte när jag säger att det var jubel i hela aulan när resultatet lästes upp. Skolan hade dessutom en känd författare på plats på skolan hela veckan. Mina barn pratade hela veckan om denna Peter Brown som om de kände honom! Helt otroligt vilken magi!

Tyvärr blir det inga bilder denna veckan eftersom de är fast på minneskortet i kameran och vill inte visa sig på datorn…vet inte vad som hänt….

Kram på er och njut av den svenska våren!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar